tisdag 20 april 2010

Varför folkomröstade vi inte om Botniabanan?

Rödgröna föreslår folkomröstning om Förbifart Stockholm ... varför kan man fråga sig?

Skall vi folkomrösta om alla infrastrukturprojekt? Låter mer som ett sätt att skyla över Rödgrön oenighet? Troligen skyller kommer de Rödgröna att motivera folkomröstningen med att det är ett stort och dyrt infrastrukturprojekt och att det delar opinionen.

Detta resonemang är dock giltigt även för Botniabanan (också ett dyrt projekt som många i Sverige var emot). Varför folkomröstade vi inte om det då när de Rödgröna hade makten?

Bör vi inte vara försiktiga med när vi använder folkomröstningar. Att använda det för valtaktiska utspel kanske man inte behöver ägna sig åt?


De Rödgrönas oenighet i denna fråga har klara paralleller med den oenighet som rådde i den borgerliga regeringen då Olof Johansson (C) var emot Öresundsbron. Denna oenighet försökte man då också maskera genom att kräva folkomröstning. Det blev aldrig ngn folkomröstning och Olof Johansson valde att avgå.

'Miljövänner', MP i synnerhet, stormade mot Öresundsbron. tanken hade överlevt sig själv sa man.
Idag är ingen emot och bron är en förutsättning för en fungerande kollektivtrafik i Malmö & Köpenhamns regionen.

Se även SVD ang detta.

1 kommentar:

Nicklas sa...

Har läst lite inlägg på din blogg och jag tycker den är mycket bra och kortfattad. Fortsätt på samma sätt, men fall inte i förenklingsfällan. :)